تبلیغات محیطی دیجیتال DOOH چیست؟ مقایسه بیلبوردهای استاتیک و دیجیتال

تبلیغات محیطی دیجیتال (DOOH)

تبلیغات محیطی دیجیتال (DOOH) یکی از فراگیرترین بخش‌های رسانه‌ های تبلیغاتی جهان است. ظهور این رسانه باعث جلب توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر برای ساخت و تبلیغات در این بستر شده است. بر اساس تحقیقات جدید، ۹۴ درصد از متخصصان تبلیغات رسانه قصد دارند در آینده سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهند.

DOOH به عنوان یکی دیگر از انواع رسانه های تبلیغاتی خارج از خانه شناخته می‌شود. این تابلوها صفحه‌های LED هستند که روی بیلبوردهای تبلیغاتی نصب می شوند و در مکان‌های عمومی قرار دارند. DOOH به برندها این امکان را می‌دهد که به طور یکپارچه با مصرف‌کنندگان در حین زندگی روزمره شان ارتباط برقرار کنند و محتوای مرتبط با زمینه خود را به مخاطبان هدف ارائه دهند.

DOOH مخفف کلمه Digital out-of-home یا تبلیغات محیطی خارج از خانه است. این تابلوها صفحه‌های LED هستند که روی سازه بیلبوردهای تبلیغاتی نصب می شوند و در مکان‌های عمومی قرار دارند.

مفهوم تبلیغات محیطی دیجیتال

تبلیغات خارج از خانه (OOH) نوعی رسانه است که در مکان‌های عمومی در خارج از محیط خانگی قابل استفاده است. در گذشته، OOH عمدتاً با بیلبوردهای بزرگ و چشم‌گیر در کنار بزرگراه‌ها شناخته می‌شد، اما با پیشرفت تکنولوژی، پویایی و دیجیتالی شدن به رسانه های تبلیغات محیطی نیز راه پیدا کرد.

تبلیغات محیطی دیجیتال (DOOH) نسخه به روز بیلبوردهای استاتیک است. DOOH داینامیک بوده و دارای داده‌های قابل اندازه‌گیری است. انواع DOOH بیلبوردهای دیجیتال و تابلوهای تبلیغاتی بزرگ در فضای باز، همچنین تابلوهای دیجیتال کوچک تر در اماکن سرپوشیده است. برخلاف بیلبوردهای استاتیک، با توجه به گستردگی تابلوهای دیجیتال می‌توان DOOH را در مکان‌های مختلفی استفاده کرد.

تفاوت بیلبورد استاتیک و داینامیک چیست؟ سیر تکامل تبلیغات محیطی استاتیک به دیجیتال

تبلیغات محیطی دیجیتال (DOOH) و بیلبورد ها در عصر حاضر از قدیمی‌ترین گونه های تبلیغات، به یک فضای پویا و پیشرفته تبدیل شده‌اند. OOH سنتی با چالش هایی همچون طراحی بیلبورد برای اندازه های مختلف مواجه است. اما با پیشرفت‌ در دیجیتالی‌شدن تبلیغات، امکانات جدیدی برای OOH به وجود آمده است.

تحولات در تکنولوژی صفحه‌نمایش دیجیتال، چالش های گذشته را پشت سر گذاشته‌اند. این تحولات شامل افزایش قابلیت‌های بصری،  اندازه‌ های مختلف بیلبوردها و امکانات ایجاد تغییرات سریع در طرح های کمپین‌ تبلیغاتی می‌شود.

قابلیت های قابل توجه DOOH عبارتند از:

  • نمایش (اکران) بدون وقفه تبلیغات
  • پشتیبانی از انواع فرمت های محتوا مانند تصاویر گرافیکی، موشن گرافیک، تیزرهای تبلیغاتی یا هر فرمت دیگیری که در نمایشگرها قابل مشاهده هستند DOOH ها می توانند نمایش دهند.
  • داده (data) های قابل اندازه گیری بصورت لحظه ای

امروزه، تمرکز به طور فزاینده ای بر تعامل و همچنین قابلیت همکاری دستگاه ها و ادغام پلتفرم های محتوا برای یک رویکرد همه جانبه است. استفاده از انواع مختلف صفحه نمایش، از رایانه های رومیزی گرفته تا ویدئو وال ها (Video Wall) و تلفن های همراه، با هم برای استفاده از تمام ظرفیت های در یک کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ درجه ضروری است.

مقاله مرتبط: چرا بیلبوردهای تبلیغاتی استاتیک همچنان در عصر دیجیتال رشد می کنند؟

مکان هایی که از DOOH استفاده می شود

در حال حاضر، تابلوهای تبلیغاتی دیجیتال را بطور محدود در کشور می بینیم. اما در کشورهایی مانند ایالات متحده تقریبا در هر نقطه‌ای از محیط‌های شهری قابل مشاهده هستند. با مزایای فراوان، تبلیغات دیجیتال خارج از خانه (DOOH) و تابلوهای دیجیتال ساینیج در هر کجا به چشم می‌خورند. بطور کلی DOOHها را می توان در فرمت های زیر استفاده کرد.

۱. تبلیغات در ابعاد بزرگ:

تصور کنید زمانی را که به محل کارتان می‌روید، یا اگر رانندگی می‌کنید، از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنید، احتمالاً به نحوی تابلوهای دیجیتال تبلیغاتی در مسیر شما است. تبلیغات در ابعاد بزرگ معمولاً برای پیاده‌روها و نقاط پر ترافیک سطح خیابان ساخته شده است. این تابلوها به صورت ایده‌آل برای رسیدن به یک جمعیت بزرگ از مصرف‌کنندگان از لحظه خروج از خانه در صبح تا زمان بازگشت به خانه در شب قرار دارند.

۲. تبلیغات مکان محور:

رسانه مبتنی بر مکان در جاهایی قرار میگیرند که بیشترین وقت خود را می گذرانید. این ویژگی این امکان را به تبلیغ‌کنندگان می دهد تا پیام های خود را با توجه به محل ارسال کنند. مثلا تبلیغات تنقلات در سینما یا تبلیغات لباس ورزشی در محل تمرین یا ورزشگاه ها.

۳. تبلیغات نزدیک به نقطه‌ی خرید:

DOOH در جایگاه‌هایی مانند پمپ‌بنزین‌ها، فروشگاه‌های خوراکی و سایر مکان‌های خرده‌فروشی بسیار مناسب است. در این شیوه تمرکز تاثیر گذاری در نقطه ای است که همان محصول تبلیغ شده نیز موجود است. مثل تبلیغات مواد غذایی در فروشگاه های زنجیره ای. با این روش افراد بیشتری با توجه به نیاز و سطح دسترسی ترغیت می شوند کالای تبلیغ شده را خریداری کنند.

حتما مطالعه کنید: مراحل اکران طرح بیلبورد های تبلیغاتی

از کدامیک استفاده کنیم: OOH یا DOOH ؟

هر دو نوع تبلیغات محیطی استاتیک و دیجیتال دارای مزایای منحصر به فرد هستند به همین دلیل نمی توان گفت کدامیک بهتر است. برای درک بهتر اینکه DOOHبرای شما بهتر است یا OOH  موارد زیر را درنظر بگیرید.

۱. تبلیغات محیطی استاتیک OOH

تبلیغات محیطی استاتیک طی سالیان طولانی استفاده و آزمایش شده اند و تاثیر انکار ناپذیری دارند. برندهای مطرح همیشه از بیلبوردهای استاتیک جهت جلب اعتماد عمومی استفاده می کنند. همچنین برای معرفی برند یا محصول و خدمات می توان از OOH بهره فراوان برد.

۲. تبلیغات محیطی دیجیتال DOOH

تبلیغات محیطی دیجیتال برای ایجاد ارتباط متنی مورد استفاده قرار می گیرد. DOOHها اثر بخشی کمپین را افزایش می دهند. همچنین با انتخاب DOOH نیاز به نصب تبلیغ نیست. پس از عقد قرارداد با شرکت تبلیغاتی و تهیه تبلیغ مورد نظر شما در زمان مورد نظر بلافاصله اکران می شود. همچنین DOOH تعاملی تر است و مخاطب را درگیر می کند.

منابع:

broadsign | clearchannel

مرکز مدیریت رسانه ایران

در سراسر ایران شناخته شوید
Search
فهرست مقاله

نظر شما با ارزش است:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برقراری ارتباط سریع

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا در کمتر از 24 ساعت با شما تماس بگیریم