نکات مهم در طراحی بیلبورد تبلیغاتی

طراحی بیلبورد تبلیغاتی

هنگامی که به طراحی بیلبورد تبلیغاتی می پردازیم با چالش های زیادی روبرو می شویم. فاکتورهایی که نیاز به توجه دقیق به کاربردهای مختلف و نوع کسب و کار دارد. زیرا هر بیلبوردی که قرار است پیام خود را به جمعیت مخاطب مناسب منتقل کند. اینکه چگونه این انتقال پیام باید صورت گیرد و چگونه بتواند جلب توجه کند امری اساسی است. طراح نیاز است تا با توجه به محتوا، زمینه فعالیت کسب و کار، جمعیت هدف و حتی شرایط محل قرار گیری بیلبورد، یک طراحی ابتکاری و اثرگذار ایجاد کند. به عبارت دیگر، طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی نیازمند توجه به جزئیات کوچک و همچنین دیدگاه گسترده‌تری در جهت دستیابی به اهداف تبلیغاتی است. در این مقاله، چالش‌ها و ابعاد مختلف طراحی بیلبورد در تبلیغات محیطی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

قوانین کلیدی برای طراحی بیلبورد تبلیغاتی

۱. نوع بیلبورد خود را مشخص کنید

بیلبورد یک تابلو بزرگ خارج از خانه است که از فاصله دور قابل دیدن است. بیلبوردها معمولا در محیط های شهری، کنار جاده ها، دیوارها یا ساختمان های تجاری نصب می شوند. هدف اینگونه تبلیغات آگاهی از محصول یا خدمت و جذب مشتری است. انواع متنوعی از بیلبوردهای تبلیغاتی وجود دارد که هر یک از آنها از لحاظ دید بصری، قدرت انتقال پیام، تعداد مخاطب و مواردی اینچنین متفاوت است. طبیعتا طرح شما با توجه به نوع بیلبورد ممکن است متفاوت باشد بهمین علت نیاز است شناخت کافی درباره آنها داشته باشید.

برای شناخت بیشتر انواع بیلبوردهای تبلیغاتی مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

۲. موقعیت بیلبورد شما مهم است

فرض کنید که شما مالک جواهر فروشی لوکس هستید، اما بیلبورد تبلیغاتی شما در منطقه‌ای نصب شده است که تعداد افراد با توانایی مالی برای خرید از شما محدود است. در نتیجه حتی اگر بهترین طرح را نیز داشته باشید اما مکان بیلبورد مناسب نباشد، انتظار نداشته باشید که بازخورد مثبتی از تبلیغاتتان به دست آورید. لازم است اطمینان حاصل کنید که مخاطبان هدف تبلیغ شما، در منطقه‌ای که بیلبورد شما نصب شده، وجود دارند. به همین دلیل، اهمیت ویژه ای به انتخاب مکان مناسب برای نمایش بیلبورد بدهید تا به بهترین نحو از تبلیغاتتان بهره‌مند شوید.

۳. در طراحی بیلبورد تبلیغاتی به مخاطب توجه کنید

یکی از نکات حیاتی در طراحی تابلو تبلیغاتی، تعیین هدف دقیق از انجام تبلیغ محیطی است. باید مشخص کنید که پس از دیدن تبلیغ شما، چه اقداماتی از سوی مخاطبان انتظار دارید. برای مثال، اگر تولید کننده کالا هستید، باید توانایی جذب مخاطب را داشته باشید تا محصول شما را به خریداری کنند. یا اگر یک صاحب رستوران هستید نیاز است تبلیغ شما مخاطب را به رستوران شما بکشاند!

علاوه بر این، مهم است که تبلیغات شما دارای اطلاعات کافی و جذاب باشد تا مخاطبان را به عمل ترغیب کند. بررسی نیازها و مشکلات مشتریان هدف و ارائه راه حل های جذاب در تبلیغات، به افزایش احتمال تعامل و تبدیل مخاطب به مشتری وفادار کمک خواهد کرد.

۴. فقط سه ثانیه فرصت دارید

قانون سه ثانیه یعنی هر کسی که بیلبورد شما را مشاهده می‌کند باید بتواند در کمتر از سه ثانیه پیام تبلیغ شما را بخواند و بفهمد. این قانون بسیار مهم تر و سخت تر از آن چیزی است که بنظر می رسد. اگر کمپین تبلیغاتی شما به توضیحات بیشتری نیاز دارد، بیلبوردها رسانه مناسبی برای تبلیغ شما نیستند. بیلبوردها پیام را بصورت واضح و سریع منتقل می کنند و سریعا به موضوع اصلی اشاره می کنند. با توجه به ابعاد و موقعیت بیلبورد ممکن است زمان دیدن بیلبورد به ۵ الی ۱۰ ثانیه هم برسد اما عموما تنها ۳ ثانیه زمان دارید.

طراحی و اجرا بیلبورد تبلیغاتی در میدان فلسطین
همانطور که ملاحظه می کنید پیام بیلبورد بالا در کمتر از ۳ ثانیه منتقل می شود. بعد از پیام اولیه یک توضیحی کوتاه برای محصول اضافه شده و سپس نام برند و شعار تبلیغاتی و شماره تماس را می بینیم. همچنین استفاده از فیل برای نشان دادن میزان استحکام بتن مفهوم و تناسب بسیار خوبی با ویژگی محصول ایجاد نموده است. مورد دیگر رنگ پس زمینه طرح که کاملا با حرف “سرد” و ویژگی محصول همخوانی دارد.

۵. عنوان مناسب انتخاب کنید و بیشتر از هفت کلمه استفاده نکنید

با توجه به قانون سه ثانیه باید بدانید که جملات طولانی قابل خواندن و درک پیام تبلیغاتی و تاثیر گرفتن نیست. این امکان نیز وجود دارد که بعلت ترافیک یا موقعیت بیلبورد زمان مشاهده افزایش بیابد ولی این نکته را در نظر بگیرید که پیام شما هر چه کوتاه تر باشد در حافظه مخاطب بیشتر می ماند. همچنین هر چه طول کلمات در پیام شما بیشتر باشد اندازه کلمات را باید کوچکتر کنید که این اتفاق باعث می شود متن تبلیغ شما از فاصله دور به خوبی دیده نشود. بنابراین یک مهارت کلیدی در تبلیغات محیطی، به دست آوردن هماهنگی مناسب بین کوتاه بودن پیام و قابلیت انتقال اطلاعات است.

۶. از فراخوانی به اقدام استفاده کنید (Call to Action)

فراخوان به اقدام یا CTA عبارتی است که مخاطب را تشویق به انجام اقدامی خاص می کند. هنگامی که یک بیلبورد را طراحی می کنید برای ایجاد اقدام از سوی مخاطب حتما از فراخوان به اقدام استفاده کنید. دعوت به اقدام به مخاطب نشان می دهد که در مرحله بعد چه کاری باید انجام دهد و آن ها را برای گام های بعدی جهت خرید کالا یا سایر اقدامات دلخواه شما راهنمایی می کند.

بسته به گام هایی که برای مشتری تعریف کرده اید می توانید از جملات زیر استفاده کنید:

  • همین الان رزرو کن!
  • یک ماه رایگان فیلم ببین
  • رایگان ثبت نام کن
  • آخرین روزهای تخفیف نزدیکه!

گام پیشرو در این رابطه می تواند ترکیب عنوان اصلی تبلیغ با فراخوان به اقدام باشد. همچنین نیاز است در فضای مجازی نیز حضور فعال داشته باشید تا مخاطب در صورت جستجو در اینترنت بتواند کسب و کار شما را پیدا کند. طراحی سایت و سئو  و همچنین حضور در شبکه های اجتماعی می تواند شما را در این رابطه کمک کند.

۷. انتخاب رنگ و فونت مناسب در طراحی بیلبورد تبلیغاتی

رنگ پس زمینه مناسب انتخاب کنید تا عنوان، CTA و دیگر موارد طرح بخوبی از فاصله دور دیده شود. مورد دیگر آنکه باید به محصولی که طراحی می کنید هم در انتخاب رنگ مناسب توجه کنید. همچنین به موقعیت بیلبورد نیز باید توجه شود. مثلا بیلبوردی که در جاده ای جنگلی وجود دارد نباید رنگ پس زمینه اش حداقل در فصول بهار و تابستان سبز باشد! بنابراین طراح باید تلاش کند از رنگ هایی استفاده کند که ار محیط پیرامون تابلو متمایز باشد.

۸. تصاویر مرتبط و جذاب اضافه کنید

یکی از عناصر اصلی طرح بیلبورد تصاویر است. تصاویری که جذابیتی ندارند یا مرتبط نیستند نمی توانند به تاثیر گذاری طرح شما کمک کنند. تصاویر بر روی بیلبوردها به منظور جلب توجه به کسب و کار یا محصول شما طراحی می‌شوند. برای دستیابی به این هدف، ضروری است که پیام واضحی را ارائه دهید و درک آنچه که ارائه می‌دهید را برای افرادی که در حال رانندگی هستند، آسان سازید. به نکات زیر در انتخاب یا طراحی عکس توجه کنید:

  • چه نوع تصویری برای این تبلیغ یا کسب و کار مناسب است؟
  • اندازه تابلو تبلیغاتی چقدر است؟
  • موقعیت بیلبورد کجاست؟
  • آیا تصویر متناسب با رنگ پس زمینه و عناوین است؟

همچنین استفاده صحیح از فونت ها و اندازه مناسب می‌تواند باعث شود بیلبورد شما جذاب از فواصل مختلف به راحتی قابل خواندن باشد. از فونت هایی که به راحتی قابل خواندن نیستند و یا فونت های بسیار نازک استفاده نکنید.

مقاله مرتبط: بیلبورد سه وجهی چیست؟

۹. لوگو و شعار شرکت

بیلبورد یک رسانه عالی برای ساخت هویت برند و ایجاد شناخت در میان مشتریان بالقوه است. هدف شما این است که افرادی که با بیلبورد شما روبرو می‌شوند، بلافاصله بفهمند که چه محصول یا خدماتی تبلیغ می‌شود. استفاده از لوگو به عنوان بخشی از طراحی بیلبورد تبلیغاتی بسیار مهم است. لوگو یکی از مهمترین عناصر هویت برند شما است، بنابراین باید همیشه در تبلیغات شما حضور داشته باشد. تمایز و دید مناسب، اندازه و موقعیت قرارگیری لوگو بسیار مهم است. همچنین لوگو شما باید در هر رسانه ای قابل تشخیص باشد. بعنوان مثال افرادی که بعد از دیدن بیلبورد شما نام شما را در گوگل جستجو می کنند باید با همان لوگو و هویت ارائه شده در بیلبورد رو به رو شوند.

طراحی بیلبورد تبلیغاتی شرکت کریت
طراحی بیلبورد تبلیغاتی شرکت کریت برای دعوت به شرکت در نمایشگاه دائمی تجهیزات بهداشتی ساختمان. عناصر مهم در طراحی مانند نام و لوگو برند، CTA، تصویر مناسب محصول و رنگ پس زمینه و همچنین آدرس نمایشگاه از فاصله دور بخوبی در این طرح دیده می شود.

نتیجه و نکات تکمیلی در طراحی بیلبورد

اگر شما به دنبال اجاره بیلبورد هستید باید به طراحی آن توجه کنید و بدانید چه عواملی در تاثیرگذاری طرح تبلیغاتی موثر است. نکات این مقاله به شما کمک می کند تا به دیدی دقیق از چگونگی طراحی یک بیلبورد موفق برسید و مخاطبان را به خرید، دعوت به اقدام یا هرگونه استراتژی دیگری که در نظر دارید ترغیب کنید.

منابع:

۹۹designs | stimulusadvertising | sortlist

مرکز مدیریت رسانه ایران

در سراسر ایران شناخته شوید
Search
فهرست مقاله

نظر شما با ارزش است:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برقراری ارتباط سریع

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا در کمتر از 24 ساعت با شما تماس بگیریم