بازاریابی جهانی یا بین المللی چیست؟

استراتژی بازاریابی بین المللی

بازاریابی جهانی یا Global Marketing یکی از رشته‌های مدیریت کسب و کار است که محصول یا خدمات محلی را در مقیاس جهانی عرضه می‌کند. بازاریابی بین المللی شامل شناسایی، هدف قراردادن و براوردن نیازهای مشتری در کشورهای مورد هدف است. در بازاریابی جهانی کالا یا خدمات باتوجه به محیط، فرهنگ و مشتری هدف بهینه‌سازی‌ می‌شود.

مزایای بازاریابی بین المللی

تجارت جهانی راه‌های زیادی برای گسترش کسب و کارها و افزایش سود باز می‌کند. مزایای بسیار این نوع بازاریابی کسب و کارها را به سمت کشورهای خارجی می‌کشاند. این مزایا شامل موارد زیر است:

  • جلوگیری از وابستگی به بازار داخلی: استفاده از بازار بین المللی باعث تنوع کسب و کار خواهد شد و همچنین وابستگی شما را به بازار داخلی خصوصا زمان بحران های اقتصادی کاهش می‌دهد.
  • آگاهی از برند: بازار بین المللی برای برند شما شرهت جهانی خواهد داشت و همچنین بر مشتری داخلی نیز تاثیرگذار است وقتی بداند برند شما به صورت بین المللی عرضه می‌شود.
  • چرخه عمر محصول افزایش می یابد: یک محصول در بازار کشورهای مختلف چرخه عمر متفاوتی دارد. ممکن است محصول شما در بازار یک کشور رو به افول باشد اما همین محصول در کشور دیگر در مرحله معرفی و شروع فروش باشد. بنابراین بازاریابی جهانی چرخه عمر یک محصول را افزایش می‌دهد.
  • افزایش نوآوری: حضور در بازار بین المللی می‌تواند خلاقیت و نوآوری در کسب و کار شما را افزایش دهد. این اتفاق منجر به تولید یا ارائه محصولات خلاقانه بیشتر برای بازار خارجی یا حتی داخلی خواهد شد.
  • افزایش فروش و سودآوری: بازاریابی بین المللی موفق پایگاه مشتریان شما را گسترش می‌دهد و باعث افزایش فروش می‌شود به شرط آنکه هزینه‌های دستیابی به بازارهای بین المللی به خوبی مدیریت شود.
  • مزیت رقابتی: بازاریابی جهانی به شما کمک می‌کند با افزایش آگاهی از برند و دستیابی به سهم بازار مناسب، مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود داشته باشید.
مقاله پیشنهادی: قوانین پخش تبلیغات در صدا و سیما

چالش‌های بازاریابی بین المللی

درحالی که صادرات مزایای زیادی برای کسب و کار شما دارد در راه یابی به بازار هدف خارجی موانع و چالش هایی وجود دارد که باید آنها را بشناسید:

  • تفاوت فرهنگی و زبانی: ارزش ها و هنجارها و خرده فرهنگ های کشورها با یکدیگر متفاوت است. نداشتن درک درستی از تفاوت فرهنگی میان کشور شما و کشورهای دیگر در بازاریابی ممکن است به منزله توهین به مصرف کننده به شمار آید و اعتبار برند شما را نابود کند. همچنین زبان متفاوت با کشور مدنظر شما و عدم ترجمه صحیح در تبلیغات و بازاریابی از مسائلی است که ممکن است نتیجه نامطلوبی برای برند شما داشته باشد.
  • تفاوت های قانونی: هر کشوری قوانین و مقررات مخصوص به خود را در رابطه با تجارت دارد. اگر به قوانین تجاری – بازرگانی کشور مورد نظر توجه نداشته باشید با مشکلات قانونی مواجه خواهید شد.
  • تفاوت های اقتصادی: تفاوت‌های نرخ ارز و مشکلات در استراتژی قیمت گذاری می‌تواند در سودآوری شما تاثیر فراوانی داشته باشد.
  • اشباع بازار: اگر کالا یا خدماتی صادر میکنید که در آن کشور وجود دارد باید توجه داشته باشید که ممکن است برند رقیب شما در آن کشور بازار را در دست گرفته. یا ممکن است قوانینی برای حمایت از تولید داخلی در آن کشور وجود داشته باشید که صد راه شما باشد.
  • حمل و نقل: یکی از بزرگترین چالش های موجود در راه صادرات چالش های لجستیکی است. حمل و نفل کالا، مدیریت زمان، مدیریت تیم بازاریابی و فروش در کشور دیگر و مسائلی از این گونه چالش بزرگی در راه صادرات محسوب می‌شود.
مقالات پیشنهادی: آمیخته بازاریابی و ۴P چیست؟ و چرا کمیپن های تبلیغاتی شکست می‌خورند؟

۵ روش برای راه یابی به بازار خارجی

۱- صادرات (Exporting)

صادرات اساسی ترین و رایج ترین روش برای راه یابی به بازار بین المللی است. این روش زمانی استفاده می‌شود که کسب و کارها در نظر دارند محصول تولیدی در کشور خود را در کشور دیگری بفروشند. مزیت‌های این روش سادگی نسبی آن است. در مقابل دانش کافی از فرهنگ و سیاست های اقتصادی در کشور هدف از ملزومات این روش است.

۲- اعطای مجوز جهت تولید کالا با برند شما در کشور دیگر (licensing)

اعطای مجوز یکی دیگر از روش های بازاریابی است که در آن یک شرکت حقوق معنوی، حق استفاده از برند و دانش فنی را در اختیار شرکت دیگری در کشور مقصد قرار می‌دهد. مزیت این روش دستیابی به بازار بین المللی و مزیت‌های مالی بدون حضور مستقیم در کشور ثانی است. در مقابل کنترل بر مالکیت معنوی و حفظ کیفیت مورد نظر شرکت مالک از مهم‌ترین چالش‌های این روش است.

۳- اعطای نمایندگی یا فرنچایز (Franchising)

در این روش که معمولا توسط خرده فروشی‌ها و کسب و کارهای خاص انجام می‌گیرد، شرکت مالک، برند  حقوق معنوی خود را در ازای دریافت درصدی از سود به شرکت خارجی اجاره می‌دهد. مزیت این روش دستیابی سریع به بازارهای بین المللی است اما چالش بزرگ این روش انتخاب مدیران صحیح و حفظ کیفیت محصول به منظور حفاظت از نام تجاری می‌باشد. بزرگترین شرکتی که از این روش استفاده می‌کند مک دونالد است. بر اساس آمار اداره بورس ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ مک دونالد حدود ۳۷۰۰۰ شعبه در سرتاسر جهان دارد و روزانه به ۷۰ میلیون نفر غذا می‌فروشد.

۴- سرمایه گذاری مشترک (Joint ventures)

سرمایه گذاری مشترک شامل شراکت با یک شرکت داخلی دیگر در بازار خارجی است. مزیت این روش تقسیم سود و زیان بین دو شرکت است و همچنین باعث راهیابی سریع تر به بازار خارجی است. چالش های این مسیر نیز احتمال ایجاد اختلاف بین دو شریک تجاری بر سر مسائل مدیریتی یا مالی است.

۵- سرمایه گذاری مستقیم (Foreign direct investment – FDI)

سرمایه گذاری خارجی از طریق راه اندازی عملیات و بدست آوردن دارایی های تجاری یکی دیگر از روش‌های بازاریابی بین المللی است. این استراتژی بالاترین سطح کنترل را برای شرکت سرمایه گذار فراهم میکند و بالاترین سود را نیز شامل می‌شود. در عین حال ریسک از دست رفتن سرمایه را نیز شامل خواهد شد. برای موفقیت در این روش نیاز به تحقیقات بازار، شناخت قوانین و مقررات تجاری و آداب و فرهنگ کشور هدف است.

مرکز مدیریت رسانه ایران

در سراسر ایران شناخته شوید
Search
فهرست مقاله

نظر شما با ارزش است:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برقراری ارتباط سریع

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا در کمتر از 24 ساعت با شما تماس بگیریم