بازگشت سرمایه ROI بر اساس انواع شیوه های تبلیغات

ROI و فرمول محاسبه بازگشت سرمایه چیست

در دنیای رقابتی کسب و کارها، شرکت‌هایی که تبلیغات انجام نمی‌دهند از بازار حذف می‌شوند. تبلیغات به عنوان یکی از ابزارهای اصلی بازاریابی، نقش بسیار مهمی در موفقیت و پیشرفت یک کسب و کار دارد. تبلیغات نوعی از سرمایه گذاری است که انتظار داریم از آن در جهت اهداف بازاریابی استفاده کنیم. اما همه شیوه های تبلیغات به یکسان موثر نیستند و برای ارزیابی و بهینه‌سازی عملکرد آن‌ها، نیاز به آشنایی با مفهوم بازگشت سرمایه تبلیغات یا ROI داریم. همچنین روش های فراوانی برای تبلیغات وجود دارد که هر کدام بر اساس هزینه ای که پرداخت می‌کنید بازگشت سرمایه مختلفی دارند. در این مقاله بررسی میکنیم ROI چیست و چطور سود حاصله از تبلیغی که انجام داده اید را محاسبه کنید. همچنین انواع شیوه های تبلیغاتی را با رویکرد میزان برگشت سرمایه را بررسی می‌کنیم.

بازگشت سرمایه گذاری در تبلیغات ROI چیست؟

بازگشت سرمایه گذاری یا Return on Investment که به اختصار ROI نامیده می‌شود یکی از مهم ترین شاخصه های اثر بخشی تبلیغات است. مفهوم این شاخص آنست که نسبت سود بدست آمده به هزینه پرداختی برای تبلیغات چقدر بوده است. اهمیت این شاخص در آنجاست که کسب و کارها را در انتخاب روش‌ها و میزان سرمایه‌گذاری در تبلیغات راهنمایی می‌کند. بنابراین، تعیین و اندازه‌گیری ROI از اهمیت بسیاری برخوردار است. ROI به کسب و کارها کمک می‌کند تا اثر بخشی هر ریالی که در تبلیغات صرف می‌کنند را ارزیابی کنند و تصمیم‌گیری بهتری در خصوص اختصاص بودجه تبلیغاتی خود داشته باشند.

حتما بخوانید: روش های جذب مشتری جدید برای کسب و کارهای کوچک

فرمول محاسبه ROI

متدهای متفاوتی برای محاسبه ROI وجود دارد که خروجی های متفاوتی را از عملکرد تبلیغاتی ارائه می‌کنند اما مهم ترین های آنها از قرار زیر است

فرمول اول که ساده ترین متد محاسبه ROI است به صورت زیر است:

بازگشت سرمایه = (کل درآمد / هزینه تبلیغات) × ۱۰۰

بعنوان مثال درآمد شما ۱ میلیارد تومان و هزینه تبلیغات شما ۲۰۰ میلیون تومان بوده است. نرخ بازگشت سرمایه شما ۵ یا ۵۰۰% خواهد بود. فرمول بالا را با کاستن هزینه تبلیغات از درآمد کل دقیق تر می‌کنیم:

بازگشت سرمایه = ((کل درآمد – هزینه تبلیغات) / هزینه تبلیغات) × ۱۰۰

با توجه به مثال بالا نرخ بازگشت با توجه به فرمول جدید ۴ یا ۴۰۰% است.

حال اگر شما به عنوان شرکتی با سابقه در حال فعالیت هستید و بصورت ثابت ۴۰۰ میلیون تومان در هر ماه درآمد دارید، فرمول بالا برای شما مناسب نخواهد بود. پس نیاز است درآمد فعلی خود را از درآمد گذشته کم کنید تا عدد بهتری برای تاثیر تبلیغ بر درآمد جدید خود داشته باشید:

بازگشت سرمایه = ((کل درآمد – درآمد گذشته – هزینه تبلیغات) / هزینه تبلیغات) × ۱۰۰

با توجه به مثال بالا درآمد جدید شما بعد از تبلیغات ۴۰۰ میلیون تومان بوده است. این میزان را می‌توان به عنوان درآمد خالص شما از تبلیغات در نظر گرفت و نرخ ROI نیز برابر ۲ یا ۲۰۰% است.

در مقابل فرض کنید هزینه ای که برای تبلیغات از رسانه ای خاص پرداخته اید تنها ۱۰۰ میلیون تومان آورده داشته یعنی بصورت کلی ۵۰% از هزینه تبلیغات بازگشته است. بنابراین ۵۰% ضرر کرده اید و می‌توانید رسانه دیگری انتخاب کنید یا تبلیغ فعلی را متناسب با کسب و کارتان بهینه کنید. فرمول‌های ROI فراوان است و می‌توانید از یکی از سه فرمول بالا استفاده کنید یا فرمولهای دیگری متناسب با حوزه کاریتان انتخاب کنید.

آمار بازده سرمایه گذاری در  شیوه های مختلف تبلیغات

بازده سرمایه‌گذاری در تبلیغات  بستگی به عوامل متعددی دارد. عواملی مانند نوع کسب و کار، محصول یا خدمات ارائه شده، مخاطبان هدف و غیره. با این وجود، تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد که با وجود این که تبلیغات محیطی و بیلبوردهای تبلیغاتی نیاز به بودجه بیشتری دارند اما در حافظه مخاطب بیشتر می‌ماند و تاثیر غیر قابل انکاری دارند.

امروزه تبلیغات آنلاین و شبکه های اجتماعی ما را احاطه کرده است. وقتی وارد وبسایت یا وارد برنامه ای میشویم با تبلیغاتی مواجه هستیم که قالبا زمانی برای دسترسی به آن برنامه از ما می‌گیرد. بهمین علت اصولا این تبلیغ را می‌بینیم چون مجبور هستیم. بر اساس آمار این ویژگی باعث می‌شود علاقه کمتری به محتوای تبلیغ ارائه شده نشان بدهیم. اما در تبلیغات فضای عمومی کسی ما را مجبور به دیدن آن نمی‌کنند بلکه تابلو تبلیغاتی در معرض دید ماست. آمارهای جهانی نشان می‌دهد تاثیر رسانه محیطی بیشتر از سایر رسانه هاست حتی اگر میزان بازدید کمتری داشته باشد. برای اثبات این مسئله آمار و ارقام زیر را که توسط موسسه Solomon Partners در ایالات متحده منتشر شده را ملاحظه کنید:

مقایسه زمانی که مردم صرف هر کدام از رسانه ها می کنند.  در تصویر بالا به وضوح می‌بینیم که بیشترین زمان استفاده مخصوص موبایل و رسانه های دیجیتال است و کمترین مربوط به رسانه های چاپی که تبلیغات محیطی جزئی از این دسته است.

آمار مقایسه تاثیر تبلیغات محیطی با سایر شیوه های تبلیغاتی در حافظه مخاطب

تصویر بالا آمار ماندگاری تبلیغ در حافظه مخاطب است. همانطور که در تصویر بالا مشخص است تبلیغات خارج از خانه با اختلافی معنادار با توجه به ساعت بازدید کمتر در حافظه مخاطب می‌ماند و او را به عمل برنامه ریزی شده ترغیب می‌کند. همچنین بر اساس آماری دیگر ۹۶٪ از شرکت ها از بازگشت سرمایه (ROI) کمپین های بازاریابی OOH خود راضی هستند.

پس از تبلیغات آنلاین استفاده نکنیم چون بازدهی کمتری دارد؟

خیر. برای کسب و کارهای دیجیتال، تبلیغات آنلاین به عنوان یکی از شیوه‌هایی با بازدهی بیشتر شناخته می‌شود. این نوع تبلیغات به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا به صورت هدفمندتر و دقیق‌تری با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و اطلاعات دقیقتری در مورد عملکرد تبلیغات خود بدست آورند. از جمله شیوه‌های تبلیغات آنلاین می‌توان به تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات گوگل و بنرهای تبلیغاتی در وب‌سایت‌ها اشاره کرد.

همچنین، تبلیغات تلویزیونی نیز هنوز هم جایگاه ویژه‌ای در بازاریابی دارد. با وجود رشد رسانه‌های دیجیتال، تبلیغات تلویزیونی همچنان به عنوان یکی از موثرترین شیوه‌های تبلیغاتی شناخته می‌شود، زیرا قادر است به صورت گسترده‌تری به مخاطبان دسترسی داشته باشد و بر روی اثربخشی تبلیغات تأثیر مثبتی بگذارد.

سخن پایانی و نتیجه گیری

بازگشت سرمایه تبلیغات، به عنوان یکی از مهم‌ترین معیارهای ارزیابی عملکرد تبلیغات، اهمیت بسیاری دارد. این معیار نه تنها به کسب و کارها امکان می‌دهد تا عملکرد تبلیغات خود را به دقت ارزیابی کنند، بلکه همچنین امکان بررسی و اندازه‌گیری بازده سرمایه‌گذاری‌های خود را در این زمینه فراهم می‌آورد.

یکی از اهمیت‌های اصلی بازگشت سرمایه در تبلیغات، ایجاد توانایی برای تبدیل هزینه‌های تبلیغاتی به فروش و سود است. در واقع، هدف اصلی هر تبلیغات، افزایش فروش و درآمد است و بازگشت سرمایه این امر را برای کسب و کارها قابل اندازه‌گیری و ارزیابی می‌کند. بنابراین با استفاده از ROI، کسب و کارها می‌توانند میزان تأثیرگذاری تبلیغات را بر فروش و سود بررسی کرده و اطمینان حاصل کنند که هزینه‌های صرف شده برای تبلیغات به نتیجه مطلوب و مورد انتظار منجر شده‌اند.

علاوه بر این، بازگشت سرمایه به کسب و کارها کمک می‌کند تا به دقت در خصوص تخصیص بودجه تبلیغاتی تصمیم بگیرند. با تحلیل ROI، کسب و کارها می‌توانند رویکردهای موثرتری را برای سرمایه‌گذاری در تبلیغات خود انتخاب کنند و بهبودی در عملکرد و بازده سرمایه‌گذاری خود را مشاهده کنند. در نتیجه، بازگشت سرمایه تبلیغاتی نقش بسیار مهمی در اتخاذ تصمیمات استراتژیک و بهبود عملکرد کلی کسب و کارها ایفا می‌کند.

اجرای کمپین تبلیغات محیطی در سراسر کشور تخصص ماست

۰۵۱-۹۱۰۰۱۲۱۵

مرکز مدیریت رسانه ایران

در سراسر ایران شناخته شوید
Search
فهرست مقاله

نظر شما با ارزش است:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برقراری ارتباط سریع

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا در کمتر از 24 ساعت با شما تماس بگیریم