تبلیغات همسان (Native Ads) چیست؟ انواع و نحوه ساخت
برای آنکه به معنای دقیق تبلیغات همسان برسیم نیاز است مثالی بزنیم. حتما تابحال زمان مشاهده یک سایت با تبلیغات دیجیتال مختلفی که در سایت گذاشته شده مواجه شدهاید. چند مرتبه تاکنون روی این تبلیغات کلیک کردهاید؟ خیلی کم؟ طبیعی است که شما در صورتی روی یک تبلیغ کلیک میکنید که توجه شما را جلب کند یا نیازی حس کنید. مورد دیگر آنکه ۵۰ درصد مردم حداقل از یک برنامه ادبلاکر (ad-blocker) برای نمایش ندادن تبلیغات استفاده میکنند.
به زبان ساده تبلیغات همسان Native Ads یعنی شما روی لینکی کلیک کنید که متوجه تبلیغ بودن آن نشوید! به تصویر پایین دقت کنید. نتیجه جستجو برای google search ad در حال حاضر به این صورت است. تنها تفاوتی که مورد سوم با دو مورد بالا دارد اضافه شدن کلمه Sponsored به ابتدای نتیجه است.
اما چرا تبلیغات همسان مهم است؟؟
مطالعات نشان می دهد که تبلیغات همسان ۲۵ درصد بیشتر از سایر تبلیغات دیجیتال دیده میشوند. همچنین نرخ درگیری (Engagement Rate) این تبلیغات ۱۸ درصد بیشتر از تبلیغات حمایت شده است. در ۵ سال گذشته بیش از ۴۴ درصد از برندها این تکنیک را در استراتژی بازاریابی خود قرار دادهاند.
مقاله پیشنهادی: ۱۰ روش عالی جذب مشتریان جدید برای کسب و کارهای کوچک
انواع تبلیغات همسان
۱- تبلیغات همسان ویدیویی:
در نوع اسپانسر ویدیویی، اینفلوئنسر یا تولید کننده محتوا ویدیویی در ابتدا یا در طول ویدیو و یا در انتهای آن محصول یا خدمت اسپانسر را معرفی میکند. در این روش شما با در نظر گرفتن تعداد مخاطبان اینفلوئنسر و شناسایی دقیق مخاطبان هدف اقدام خواهید کرد.
۲- تبلیغات همسان پستهای شبکههای اجتماعی یا پستهای وبلاگی
در نوع اسپانسر پست، شما توسط تولید کننده محتوا در یک یا تعدادی پست منشن میشوید. بعنوان مثال فرض کنید تولید کننده محتوا درباره ویژگی های یک یخچال فریزر قرار است یک پست تولید کند. در اینجا عکس یخچال فریزر تولیدی شما در بین اسلایدهای ویژگیهای یک یخچال فریزر خواهد بود یا در متن پایین تصویر هم میتواند توضیح کوتاهی بهمراه لینک یا منشن کردن. شیوه دیگر در پست های وبلاگ است. پس از انتهای مطلب شما یک باکس از مطالب پیشنهادی یا کلماتی از این دست خواهید دید. به نمونه زیر توجه کنید؛ شاید در نگاه اول بنظر این ها نیز یک پست وبلاگ باشند ولی نوعی از تبلیغات همسان هستند.
۳- تبلیغات همسان مبتنی بر همکاری در فروش
شیوه همکاری در فروش بعلت بازدهی خوب در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. در این روش، برای محصول اسپانسر کد تخفیف مختص به تولید کننده محتوا ایجاد میشود. تولید کننده محتوا میتواند به انواع روشهای تولید محتوا مثل متنی، تصویری یا ویدیویی و سایر روش ها محصول را معرفی کند و کد تخفیف را به مخاطبانش ارائه کند. در صورت استفاده مخاطبان از کد تخفیف یعنی خرید محصول طبق توافق صورت گرفته بین اسپانسر و اینفلوئنسر درصدی از فروش به اینفلوئنسر اختصاص مییابد. یکی از مزیت های این شیوه عوم پرداخت هزینه برای تبلیغ کالاست. فقط در صورتی به تولید کننده محتوا پول پرداخت میشود که مشتریان با کد تخفیف اختصاص یافته کالا مورد نظر را خریداری کنند.
مقاله پیشنهادی: نحوه اجرای کمپین تبلیغات تیزینگ اوپنینگ
نحوه راهاندازی کمپین تبلیغات همسان از شروع تا پایان
۱- برای تبلیغات همسان استراتژی بچینید
اگر تاکنون یک کمپین همسان را راه اندازی نکرده اید باید با ساختار آن آشنا شوید:
اول، هدف شما از تبیلغات همسان چیست؟ این مسئله حول دو مسئله برندینگ و کارایی نمایان میشود.
- برندینگ: موفقیت در برندینگ با ردیابی معیارهایی مثل تعداد کلیک روی صفحه مورد نظر، مدت زمان مشاهده صفحه توسط مخاطب، تعامل مخاطب و مواردی از این دست اندازه گیری میشود.
- کارایی: برای این مسئله معمولا افزایش مشترک های شما یا افزایش تعداد فروش و افزایش قرارداد های شما مدنظر است.
بعد از آنکه اهداف خود را مشخص کردید، مشخص کنید مخاطبان شما چه کسانی هستند و راه تعامل با مخاطبانتان به چه صورت است.
دوم، ناشران و بسترهایی که میخواهید در آن تبلیغات کنید را مشخص کنید.
همانطور که در انواع تبلیغات همسان گفته شد میتوانید به سه گونه برای کمپین خود انتخاب کنید:
- موتورهای جستجو
- شبکههای اجتماعی
- مخاطبان بومی
برای انتخاب ناشر مناسب شما باید به تعداد بازدید، موقعیت جغرافیایی، مرتبط بودن فعالیت ناشر با کسب و کار شما و مواردی از این دست توجه کنید.
سوم، محتوای تبلیغات خود را انتخاب کنید
برداشت اولیه مخاطب بسیار اهمیت دارد بنابراین برای محتوا وقت بگذارید.
- در مورد آدرس های اینترنتی (URL)هایی میخواهید از آنها استفاده کنید و عناوین و تصاویری که استفاده میشوند تصمیم بگیرید.
- عنوان، تصویری و متنی که قرار است در تبلیغ شما استفاده شود بسیار مهم است و توجه مخاطبان را جلب میکند. در این مورد باید بسیار دقت کنید.
راز تبلیغات همسان خوب محتوای اصیل است. محتوای اصیل مخاطبان را به سمت اهداف شما خواهد کشاند.
در نهایت بودجه بندی کمپین تبلیغاتی انجام دهید.
حتما بخوانید: برنامه بازاریابی و نحوه تدوین مارکتینگ پلن
۲- محتوای مناسب برای کمپین همسان انتخاب کنید
وقتی در مورد محتوای کمپین همسان صحبت میکنیم ذهن شما باید مانند یک رادار باشد! بجای آنکه فکر کنید چه چیزی میخواهید بفروشید، به این فکر کنید که چه کالایی ارزش واقعی را به مخاطب هدف شما ارائه میدهد.
محتوای شما باید آگاهی دهنده و مرتبط با نیازهای آنها باشد. برای انتخاب محتوا، روی اهداف خود تمرکز کنید و همچنین نیاز مخاطب را در نظر بگیرید. از اهداف شما مانند آگاهی از برند (Brand Awareness) و ارتقای نام تجاری (Brand Uplift) باید باعث خوشحالی افرادی شود که قبلا نام تجاری و محصولات شما را ندیدهاند. نمونه هایی از عناوین یک کمپین همسان را ببینید:
- ۱۰ قدم تا رسیدن به اندام ورزیده دلخواه شما
- ترفندهایی برای همیشه سالم بودن
- درمان قطعی آرتروز گردن بدون درد
نکته دیگر آنکه عناوین و محتوای شما باید ترافیک ورودی خوبی برای شما داشته باشند و فروش شما را افزایش دهند. به مثال های زیر توجه کنید:
- این سه دستگاه برای یک باشگاه ورزشی خانگی ضروریست!
- دستگاه ورزشی ساخت ما توصیه شده توسط بهترین های جهان!
۳- تبلیغات همسان خلاقانه بسایزید تا نرخ کلیک شما را بالا ببرد
همانطور که قبلا اشاره شد استفاده از عنوان و عکس مناسب بسیار تاثیرگذار است. برای انتخاب عکس مناسب نکات زیر را رعایت کنید:
- از تصاویر افراد استفاده کنید. یکی از نکات مهم اینست که ما به تصاویر افراد دیگر در تبلیغات بیشتر واکنش نشان میدهیم.
- بر اساس تحقیقات استفاده از مردان در برابر بانوان نرخ کلیک را بهبود میبخشد.
- از سایز مناسب تصویر استفاده کنید (نسبت ۱۰۰۰ پیکسل به ۶۰۰ پیکسل توصیه میشود).
- در شرایط خاص تصاویر سیاه و سفید نیز کمک کننده هستند.
- استفاده از تصاویر قبل و بعد (Before-After) نیز در شرایطی مانند عمل های زیبایی بسیار مفید است.
برای انتخاب عنوان مناسب به موارد زیر به شما کمک میکند:
- سایز عنوان خود را متناسب و بزرگ تر قرار دهید.
- تعداد حروف را بین ۳۰ الی ۴۰ عدد انتخاب کنید. عنوان شما باید به سرعت پیام را منتقل کند.
- نکات مهم و جذاب را در ابتدای عنوان خود قرار دهید.
- سعی کنید از عناوین کنجکاوی برانگیز استفاده کنید.
اهمیت آزمودن کمپین
زمانی که کمپین همسان شما شروع شد بسیار مهم است که شما بدانید که با این روش به اهداف از پیش تعیین شده خود رسیده اید یا خیر. مثلا اگر هدف شما افزایش فروش بوده با تست A/B باید متوجه شوید که فروش فعلی شما نسبت به قبل از تبلیغ چه تغییری کرده. از نتایج استفاده کنید تا بفهمید ادامه روند فعلی تبلیغاتی شما مناسب است یا بهتر است از شیوه های دیگر مانند تبلیغات محیطی نیز استفاده کنید.