استراتژی بازاریابی چیست؟ اهمیت و اهداف اجرای Marketing Strategy برای کسب و کارها

استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی (Marketing Strategy) یا راهبرد بازاریابی یک برنامه بلند مدت برای دستیابی به اهداف کسب و کار از طریق درک نیاز مشتریان، ایجاد مزیت رقابتی متمایز و تمامی مسائل مربوط به شرکت و مشتری می‌شود. یک پلن و استراتژی بازاریابی شامل ارزش پیشنهادی شرکت برای مشتریان، پیام های برند، شناسایی مشتریان بلقوه و تبدیل آنها به مشتریان کالا یا خدمات شرکت و مسائلی از این دست می‌شود.

یک استراتژی بازار کامل ۴ عنصر اصلی دارد:

  • محصول (Product)
  • قیمت (Price)
  • مکان (Place)
  • تبلیغات (Promotion)
مشخصه های استراتژی بازاریابی
مقاله مرتبط: آمیخته بازاریابی ۴P چیست؟

مزیت و اهداف استراتژی بازاریابی

هدف راهبرد بازاریابی به دست آوردن مزیت رقابتی پایدار نسبت به شرکت های رقیب با توجه به نیاز مصرف کنندگان است. هر شیوه‌ای از تبیلغات را که استفاده می‌کنید مانند تبلیغات محیطی، تبلیغات دیجیتال، تبلیغات همسان یا هر نوع تبلیغ دیگر بر اساس آنکه به چه میزانی به شکل موثر ارزش‌های پیشنهادی شرکت را به اشتراک می‌گذارد ارزیابی می‌شود.

تحقیقات بازار (Market Research) می‌تواند به اثر بخشی یک کمپین تبلیغاتی کمک کند. آنجا که به دنبال مشتریان جدید هستید یا در پی افزایش فروش هستید آنالیز بازار بسیار کمک کننده است.

مقاله مرتبط: مدل بازاریابی و فروش B2B یا بنگاه به بنگاه و استراتژی های موفق

تفاوت استراتژی با برنامه بازاریابی چیست؟

برنامه یا پلن بازاریابی (Marketing Plan) یک سند عملیاتی است که در آن استراتژی بازاریابی را ترسیم می‌کند که در آن اهداف راهبردی بازاریابی باید در نظر گرفته می‌شود.همچنین یک طرح بازاریابی می‌تواند کمپین هایی که در یک دوره مشخص انجام می‌شود را بصورت شفاف از نظر تاثیرگذاری اندازه‌گیری کند.

اصطلاحات استراتژی بازاریابی و طرح بازاریابی معمولا بجای یکدیگر استفاده می‌شوند و دلیل آن این است که برنامه بازاریابی در قالبی استراتژیک بررسی می‌شود. بهمین دلیل در برخی اوقات و خصوصا در شرکت‌های کوچک یا کمپین های کوتاه مدت شرکت های بزرگ، برنامه و راهبرد در یک سند نوشته می‌شود.

نحوه تدوین استراتژی

۱- اهداف استراتژی بازاریابی را مشخص کنید

طبیعی است که افزایش فروش هدف نهایی و استراتژی شرکت شما باشد اما سعی کنید با اهداف کوچک تر شروع کنید. معیارهایی که بتوانید آن را اندازه گیری کنید مثلا آگاهی از برند، افزایش تعامل با مشتری و اهداف دیگر. استراتژی بازاریابی را ایدئولوژی کسب کارتان و مارکتینگ پلن را برنامه رسیدن شما به اهدافتان درنظر بگیرید.

۲- شناخت مشتری

وقتی محصول یا خدمتی برای ارائه دارید باید مشتری آنرا شناسایی کنید. مثلا اگر ابزار می‌فروشید باید برای بازاریابی به دنبال تکنسین های کارگاه های تولیدی یا ساختمانی بروید. باید مشتری شما بداند محصول شما چیست و چگونه کیفیت زندگی آنها را بهبود می‌بخشد.

حتما بخوانید: بازگشت سرمایه تبلغات ROI چیست؟

۳- پیام تبلیغاتی

حال با مشخص شدن اهداف و شناخت صحیح مشتری به سراغ پیام تبلیغاتی بروید. مشتری باید بداند چگونه می‌تواند با محصول شما زندگی بهتری داشته باشد و چرا باید این محصول را فقط از شما خریداری کند.

۴- بودجه تبلیغات را معین کنید و مکان مناسب تبلیغاتی را پیدا کنید

بودجه شما تعیین می‌کند که در چه بستر و به چه میزانی قرار است پیام شما دیده شود. حتی بهترین پیام های تبلیغاتی هم نیاز به مکان مخصوص به خود جهت تاثیر گذاری حداکثری هستند. انواع شیوه های تبلیغات محیطی و دیجیتال را بشناسید و با توجه به حوزه کسب و کارتان و بودجه تعیین شده انتخاب کنید از کدام شیوه برای تبلیغات استفاده می‌کنید.

۵- استراتژی اجرا شده را ارزیابی کنید

برای انکه بدانید استراتژی شما به اهداف رسیده اند نیاز به ارزیابی دارند. با ارزیابی‌های دوره‌ای می‌توانید بررسی کنید که کدام بخش برنامه بازاریابی شما مشکل داشته است. آیا در مکان درستی تبلیغات کرده اید یا خیر و مواردی از این دست. استراتژی شما ممکن است بر اساس این آنالیزها دچار تغییراتی شوند و بهبود یابند.

مقاله مرتبط: دلایلی که منجر به شکست کمپین تبلیغاتی می شوند

مرکز مدیریت رسانه ایران

در سراسر ایران شناخته شوید
Search
فهرست مقاله

دیگر اکران ها

برقراری ارتباط سریع

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا در کمتر از 24 ساعت با شما تماس بگیریم

نظر شما با ارزش است:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *