تبلیغات محیطی چیست؟ راهنمای استفاده موثر از بیلبوردهای تبلیغاتی

تبلیغات محیطی چیست و چرا باید از بیلبورد استفاده کنیم

بر اساس تحقیقات انجمن تبلیغات خارج از خانه آمریکا (OAAA) تاثیر تبلیغات محیطی و بیلبوردها از سایر شیوه‌های تبلیغاتی بیشتر است. استفاده از تبلیغات خارج از خانه وقتی که مردم درخیابان راه می‌روند، رانندگی می کنند، در صف منتظرند بهترین گزینه است. در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که تبلیغات محیطی چیست همچنین تبلیغات در فضای باز و تاثیرات آن را طبق شواهد و آمار رسمی بررسی می‌کنیم. با این مقاله از فرهنگ رسانه همراه باشید تا هر آنچه که نیاز است در رابطه با تبلیغات محیطی بدانید!

تبلیغات محیطی یا خارج از خانه چیست؟

یکی از مهم ترین روش‌های تبلیغات و دیده شدن نام تجاری، استفاده از Out-Of-Home Advertising (OOH) یا به اصطلاح تبلیغات محیطی است. به عبارت دیگر تبلیغات در فضای باز شکلی از رسانه است که در مکان‌های عمومی قرار داده می‌شود تا پیام شما را در مقابل مصرف کنندگان بلقوه قرار دهد. انواع مختلفی از تبلیغات خارج از خانه وجود دارد که با توجه به اهداف کمپین تبلیغاتی شما مزایا خاص خود را دارند.

بیلبورد‌، عرشه پل‌ها، استرابورد‌ها، اتوبوس‌های شهری و… از جمله انواع بیلبورد و تبلیغات محیطی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای یک تبلیغ محیطی خوب استفاده نمایید. با استفاده از تبلیغات محیطی می‌توانید آگاهی عمومی را نسبت به برند خود افزایش دهید و همین موضوع شانس شما را برای رسیدن به اهداف تجاری – اقتصادی‌تان افزایش خواهد داد.

اهمیت تبلیغات محیطی در چیست؟

فرض کنید تبلیغ شما بر روی یک بیلبورد شهری است. افرادی هستند که در روز‌ از نزدیکی مکان تبلیغ شما عبور خواهند کرد و تبلیغ و نام برند شما را خواهند دید. این اتفاق باعث می‌شود برند شما در ذهن این افراد حک شود و این موضوع ارزش زیادی برای برند‌سازی خواهد داشت. زمانی که شما از محیط شهری و فضا‌های موجود برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده می‌کنید، در واقع نام برند و کسب و کار خود را در ذهن بیننده‌ها ثبت می‌کنید.

امکانات برای تبلیغات محیطی بی‌پایان است اما دو دسته کلیدی وجود دارد: استایتک و دیجیتال

  • رسانه کلاسیک به رسانه‌هایی گفته می‌شود که ثابت هستند. انواع این دسته شامل بیلبوردها، پوسترها، تبلیغات حمل و نقل است.
  • رسانه دیجیتال به رسانه‌هایی گفته می‌شود که از صفحات نمایشگر دیجیتال استفاده می‌کنند. انواع این دسته شامل بیلبوردهای دیجیتال، مبلمان شهری دیجیتال است.

همچنین تبلیغات محیطی را می‌توان بر اساس مکان استفاده از آن‌ها دسته بندی کرد؛ بعنوان مثال تبلیغات در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و قطار، مراکز خرید، استادیوم های ورزشی.

تاثیر تبلیغات محیطی بر اساس آمار

بر اساس تحقیقات موسسه The Business Research Company  در سال ۲۰۲۳، ۸۲ درصد افرادی که تبلیغ دیجیتال خارج از خانه (DOOH) را بیش از یک ماه پیش دیده اند را به یاد می آورند. همچنین بر اساس تحقیقات Statista که در سال ۲۰۲۲، ۳۲ درصد مشارکت کننده ها بیلبوردهای تبلیغاتی را دوست دارند و ۹ درصد هم علاقه بسیار زیادی به آنها دارند. در مقابل مشخص شده است که ۴۱ درصد مردم دیدن تبلیغات آنلاین را آزار دهنده می دانند. همچنین OOH Today تحقیقاتی درباره مقایسه اثرگذاری انواع شیوه های تبلیغاتی ارائه کرده که نشان می دهد تبلیغات محیطی بیشتر از تبلیغات تلویزیون، تبلیغات در رادیو و پادکست، تبلیغات چاپی و تبلیغات آنلاین در حافظه مخاطب باقی می ماند.

آمار مقایسه تاثیر تبلیغات محیطی با سایر شیوه های تبلیغاتی

این آمار و نتایج نشان می دهد چرا بهترین برندها برای تبلیغات OOH بیشترین بودجه را در نظر می گیرند. بر اساس گزارش اتحادیه تبلیغات خارج از خانه آمریکا ۷۹ درصد از ۱۰۰ تبلیغ کننده برتر این کشور هزینه تبلیغات محیطی را افزایش داده اند و از این مقدار ۳۲% این مقدار را به ۲ برابر رسانده اند.

مزایای استفاده از تبلیغات OOH

استفاده از تبلیغات محیطی با داشتن مزایای بسیار به برند‌ها و کسب و کارها کمک می‌کند. این نوع تبلیغات، به دلیل قرار گرفتن در فضاهای عمومی مانند بیلبوردها، عرشه‌های پل، و تابلوهای شهری، به طور مداوم توجه مخاطبان را جلب می‌کند. یکی از مزایای اساسی این روش، افزایش آگاهی عمومی نسبت به برند است، زیرا مخاطبان به صورت روزمره با تبلیغات در محیط خود در تعامل هستند. همچنین، تاثیر بصری قوی تبلیغات محیطی باعث می‌شود که نام برند به خاطر بماند و در ذهن مصرف‌کنندگان جا بگیرد. این روش همچنین به عنوان یک ابزار موثر برای برندسازی شناخته می‌شود، زیرا در محیط عمومی به طور همزمان به گسترش شناخت برند و افزایش فروش کمک می‌کند. در ادامه به تعداد بیشتری از این مزایا می‌پردازیم.

۱. حجم بازدید تبلیغات محیطی زیاد است

تابلوهای تبلیغاتی معمولا در مکان‌هایی نصب می‌شوند که بیشترین بازدید را داشته باشند. بنابراین اگر مناسب ترین مکان را جهت تبلیغات انتخاب کنید شانس دیده شدن توسط میلیون‌ها مخاطب را خواهید داشت. 

۲. تاثیرگذاری جمعی

تاثیرگذاری در یک مجموعه بزرگ از مخاطبان از ویژگی های بارز بیلبوردهای تبلیغاتی است. این تاثیرگذاری وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که طرح شما با خلاقیت و زیبایی بصری یک پیام واحد را به جمعی از مخاطبان منتقل می‌کند. بر اساس آمار ۳۵ درصد افرادی که بیلبورد تبلیغاتی را می بینند کسب و کار شما را در اینترنت جستجو می کنند.

۳. هدایت فعالیت آنلاین

فاصله میان تبلیغات آنلاین و آفلاین هر روز کمتر می‌شود و در این رابطه تبلیغات محیطی نقش اساسی ایفا می‌کند. بر اساس آمار تبلیغات OOH بیش از هر شیوه آفلاین دیگر، تعامل آنلاین را افزایش می‌دهد و به عنوان اصلی ترین عنصر استراتژی بازاریابی شناخته می‌شود.

۴. سرعت بالای در اجرا

زمانبندی در تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی بسیار مهم است. در تبلیغات بیلبوردی فقط چند ساعت نصب یک طرح تبلیغاتی طول می‌کشد. از این جهت تبلیغات محیطی یکی از سریع ترین شیوه های تبلیغات است.

۵. انتخاب تبلیغات محیطی با دست باز

فراوانی انواع تبلیغات خارج از خانه، موقیت مکانی مختلف آن‌ها و توانایی زمانبندی اجرای کمپین‌های تبلیغاتی به بازاریابان این امکان را می‌دهد که برای اجرای یک کمپین موفق بهترین انتخاب‌ها را داشته باشند. 

۶. تبلیغات خارج از خانه ارزان و اثرگذار است

تبلیغات OOH یکی از ارزان‌ترین شیوه های تبلیغات با نرخ بازگشت سرمایه ۱۸۰ درصد است. بهمین دلیل بزرگان بازاریابی در سراسر جهان تبلیغات محیطی را جز ثابتی از برنامه بازاریابی خود قرار می‌دهند.

۷. تبلیغات OOH باعث برجسته شدن و متمایز شدن کسب و کار شما می شود

امروزه بازاریابی دیجیتال روند رو به رشدی دارد اما با توجه به آنکه مخاطب متوجه تبلیغ بودن آن می‌شود نرخ تعامل را پایین می‌آورد. از آن گذشته Ad-block ها نیز از نمایش تبلیغات جلوگیری می‌کند. درحالی که تبلیغات محیطی همیشه در معرض دید است. چه مخاطب شما بخواهد یا نخواهد موقع رد شدن از خیابانی که بیلبورد شما در آن است، تبلیغ شما را خواهد دید و اگر اجرای این تبلیغ به درستی انجام شود، مخاطب را همراه خواهد کرد. بنابراین تبلیغات محیطی برای کسب و کارها مزیت رقابتی ایجاد می‌کند.

نکات مهم در انتخاب تبلیغات محیطی

در یک کمپین تبلیغاتی ایده آل هر چه تعداد بیشتری از رسانه‌های شهری در اختیار داشته باشید، بازدهی بیشتری خواهید داشت. البته باید به بودجه کسب و کار خود توجه کنید. بودجه تبلیغاتی خوب می‌تواند به پیشرفت کسب و کار شما کمک کند. همچنین سعی کنید از افراد خبره حوزه طراحی و تولید محتوا برای طراحی تبلیغ خود استفاده کنید. طرح تبلیغاتی شما باید جذاب باشد و از فاصله دور به خوبی قابل دیدن باشد. می‌توانید در یک طرح پیشنهاداتی مطرح کنید که ذهن مخاطب را بیشتر متوجه شما کند.اگر در این موارد ابهام دارید و یا نیاز به طرح زیبا یا شعار تبلیغاتی دارید با یک شرکت معتبر تبلیغاتی مشورت کنید.

به طور کلی موارد زیر در ابتدای شروع یک تبلیغ محیطی موفق مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  • توجه به نوع و حیطه کسب و کار
  • هدف از تبلیغات
  • شناخت مخاطبان و شاخصه های کلیدی عملکرد کسب و کار
  • بهترین زمان و موقعیت مکانی برای اکران تبلیغ

در حین یا در پایان اجرای یک کمپین تبلیغات محیطی، تحلیل و اندازه‌گیری دقیق عملکرد تبلیغات محیطی و بازخورد مخاطبان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اطلاعات به دست آمده از تحلیل عملکرد کمپین، امکان بهبود و بهینه‌سازی را در طرح‌ریزی تبلیغاتی فراهم می‌کند. با تجزیه و تحلیل موفقیت‌ها و چالش‌های موجود، امکان تعیین نقاط قوت و ضعف در استراتژی تبلیغاتی به وجود می‌آید. همچنین، جمع‌آوری بازخوردهای مستقیم از مخاطبان به عنوان نماینده واقعی احساسات و نیازهای آنان، به برند این امکان را می‌دهد تا طرح و اجرا را بهبود بخشد. این تحلیل و بازخورد در نهایت به یک دوره یادگیری مداوم تبدیل می‌شود که باعث بهبود عملکرد آینده کمپین‌های تبلیغاتی محیطی خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله بطور کامل بیان کردیم که تبلیغات محیطی چیست و به اهمیت استفاده و روش‌های تبلیغات محیطی پرداختیم و مزایا و معایب هر یک را بررسی کردیم. مشاوره با شرکت‌های متخصص و با تجربه این حوزه می‌تواند به شما برای انتخاب بهترین روش متناسب با بودجه شما کمک کند.

به طور کلی استفاده از تبلیغات محیطی و تبلیغات دیجیتال تاثیرگذاری تبلیغات شما را افزایش می دهد.

آژانس تبلیغاتی فرهنگ رسانه با توجه به نوع کسب و کار، هدف شما از تبلیغات و شناسایی دقیق مخاطب هدف شما، بهترین زمان برای انجام تبلیغ محیطی را شناسایی می‌کند و به شما در راستای تحقق اهداف کسب و کارتان یاری خواهد رساند.

اجرای کمپین تبلیغات محیطی در سراسر کشور تخصص ماست

۰۵۱-۹۱۰۰۱۲۱۵

مرکز مدیریت رسانه ایران

در سراسر ایران شناخته شوید
Search
فهرست مقاله

دیگر اکران ها

برقراری ارتباط سریع

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا در کمتر از 24 ساعت با شما تماس بگیریم

نظر شما با ارزش است:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *